"Eerst voeding, dan medicijnen"
Uw lifestyle is van grote betekenis voor uw gezondheid. Dagelijks levert de wetenschap een stroom van nieuwe gegevens. Het Ortho Institute selecteert deze voor u. Sinds 1983.
Geef u nu op voor de gratis elektronische nieuwsbrieven.
NIEUW: boek van Gert Schuitemaker & Toine de Graaf Fit met Voedingssupplementen; neem uw gezondheid in eigen hand.
Bezoek hier de website van dit product. De auteurs zijn groot voorstander van mediterrane voeding en het ‘oerdieet'. Omdat ons lichaam en onze genen gedurende miljoenen jaren aan deze voeding gewend zijn geraakt. De mens is ermee opgegroeid. Hoe anders is onze levensstijl nu. Hoe goed u ook eet en hoe verantwoord u ook leeft, de omstandigheden zijn sterk veranderd en ons lichaam en onze genen hebben dit niet bij kunnen benen. Daarom voedingssupplementen.
Laatste nieuws
28/01/12 - Vitamine D3 (cholecalciferol) is effectiever dan vitamine D2 (ergocalciferol). De 33 proefpersonen in de studie kregen gedurende 3 maanden wekelijks 50.000 IE vitamine D2 of D3. Cholecalciferol blijkt voor 87% beter in staat om de vitamine D-concentratie in het bloed te verhogen dan vitamine...
27/01/12 - Meer dan 70% van de patiënten met de ziekte van Crohn heeft een vitamine D-tekort. De opname van deze vitamine blijkt 30% minder bij Crohnpatiënten in vergelijking met gezonde proefpersonen. Ook varieert de biologische beschikbaarheid per patiënt. Met dit gegeven kan het zinvol zijn om een biologische beschikbaarheidstest uit te voeren om de juiste dosering van...
26/01/12 - Een studie werd uitgevoerd bij 1313 vrouwen. Alleen bij vrouwen die jonger waren dan 75 jaar gaf een hoge vitamine D-spiegel bescherming tegen maculadegeneratie. Een verhoging van de vitamine D-inname uit de voeding of supplementen verlaagde de kans erop. Er werd geen verband gevonden met de blootstelling aan...
25/01/12 - Een vitamine D-tekort komt vaker voor bij Parkinsonpatiënten dan bij gezonde personen. Van 157 recent gediagnosticeerde en onbehandelde Parkinsonpatiënten had 95% een ontoereikende vitamine D-status. Een tekort is niet te wijten aan een verminderde mobiliteit en blootstelling aan zonlicht. Mogelijk is vitamine D van invloed op het ontstaan van...
24/01/12 - De antioxidant lycopeen kan bijwerkingen van chemotherapie verminderen. Dit blijkt uit een review. Medicijnen die de groei van kankercellen tegengaan stimuleren de productie van vrije radicalen die mede debet zijn aan bijwerkingen zoals nefrotoxiciteit en hartritmestoornissen van het medicijn cisplatine of longfibrose van bleomycine. Lycopeen kan - door zijn...